آشنایی با صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بذر مایه

باور امید و رشد

نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در پیشرفت و گسترش استارتاپ‌ها همواره غیرقابل‌چشم‌پوشی بوده است. این صندوق‌ها کمک‌های زیادی از جمله کمک به توسعه استارتاپ، کمک به جذب سرمایه در مراحل پس از راه اندازی، ایجاد اعتبار و … به استارتاپ‌ها دارند. یکی از این صندوق‌ها، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بذرمایه «باور» است.

در این مقاله قصد داریم به­ صورت مفصل به بررسی این صندوق و به طور کلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه بپردازیم. اگر شما نیز علاقه‌مند به فعالیت در حوزه سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها هستید و یا قصد آشنایی با صندوق سرمایه‌گذاری خاصی را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نقش صندوق‌های بذر مایه در توسعه فناوری و نوآوری

مراحل سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها

برای آشنایی با صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بذر مایه، در ابتدا باید با مراحل مختلف سرمایه‌گذاری در دنیای استارتاپ‌ها آشنایی داشته باشیم. به­ طورکلی شروع سرمایه‌گذاری‌ها با سرمایه‌گذاری اولیه یا همان سرمایه‌گذاری بذر مایه آغاز شده و در سطوح مختلف A و B و C ادامه پیدا می‌کند.

سرمایه‌گذاری بذر مایه، اولین مرحله از سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود (مرحله صفر) که برای شروع و یا گسترش یک کسب‌وکار، به آن اختصاص داده می‌شود. برای شروع سرمایه‌گذاری در این مرحله، می‌بایست با برخی نکات اولیه آشنا بود. این نکات برای کسب موفقیت در تأمین مالی مرحله بذر مایه ضروری هستند. ازجمله این گام‌ها می‌توان به توجیه طرح و ایده، به‌دست‌آوردن مشتریان اولیه، دریافت بازخورد اولیه، میزان تغییر و یا بهبود استارتاپ، توجه به منابع داخلی و عدم توجه زیاد به عوامل بیرونی را نام برد.

به ­طورکلی اگر رشد و شروع یک کسب‌وکار را مانند رشد یک درخت در نظر بگیریم، این حمایت مالی اولیه همان بذری است که بدون هزینه زیادی کاشته شده و ممکن است ثمره‌ای چندین برابر را شامل شود. پس از این مرحله، سرمایه‌گذاری سطح A، سطح B و سطح C شروع می‌شود.

انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بذر مایه باور، یکی از بهترین راه‌ها برای تأمین بذر مایه تیم کسب‌وکار شما محسوب می‌شود. با کمک این صندوق می‌توانید از مراحل تولید نمونه‌های اولیه کسب‌وکار خود بگذرید و به مراحل ثابت سرمایه‌گذاری برسید.

مراحل سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها

آشنایی با سطوح مختلف بلوغ فناوری (TRL)

برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص تیم‌هایی که وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بذر مایه می‌شوند، باید با اصطلاح سطح بلوغ فناوری (TRL) آشنایی داشته باشید. این اصطلاح اولین‌بار در دهه 80 میلادی توسط ناسا مطرح شد و از آن زمان تاکنون، یکی از مهم‌ترین معیارهای اندازه‌گیری میزان آمادگی و بلوغ فناوری است.

در این بخش قصد داریم با سطوح مختلف بلوغ فناوری آشنا شده و بررسی کنیم کسب‌وکارهایی که وارد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بذرمایه می‌شوند، از چه سطح به کدام سطح بلوغ فناوری امکان پیشرفت را خواهند داشت.

مرحله شکل‌گیری ایده

به­ طورکلی سطوح مختلف بلوغ فناوری (TRL) شامل 9 سطح می‌شود که در چهار دسته بندی قرار گرفته‌اند. اولین مرحله از این سطوح، مرحله شکل‌گیری ایده نام دارد. به طور معمول تیم‌هایی که وارد صندوق‌های بذر مایه می‌شوند از این مرحله آغاز به کار می‌کنند.

مرحله شکل‌گیری ایده شامل سه سطح اصلی می‌شود. سطح یک که در آن قواعد اصول پایه و اساسی مطالعه می‌شود و گزارش‌های لازم فرستاده می‌شود. سطح دو که مفهوم تکنولوژی یا فرمول‌بندی کلی استارتاپ طرح‌ریزی می‌شود و سطح سه که کارکرد و یا ویژگی‌های اصلی تکنولوژی استارتاپ به ­صورت تجربی و همچنین تحلیلی بیان می‌شود.

سطوح مختلف بلوغ فناوری

مرحله دانش فنی بالامیزی

مرحله بعدی در سطوح بلوغ فناوری مربوط به دانش فنی بالامیزی است. این مرحله نیز شامل 2 سطح می‌شود. سطح چهارم که تأیید جزء و یا نمونه تابلویی در محیط‌های آزمایشگاهی است و سطح پنج که تأیید همان نمونه، اما این بار در محیط مربوطه محسوب می‌شود. به­ طورکلی در این مرحله دقت و صحت تکنولوژی به­ صورت عمده افزایش پیدا می‌کند و اجزای فنی پروژه معقول‌تر و منطقی‌تر جمع­بندی می‌شوند.

مرحله دانش فنی پیش‌نمونه

مرحله دیگر بلوغ فناوری برای شرکت‌هایی که قصد استفاده از خدمات صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بذر مایه مانند صندوق باور را دارند، مرحله دانش فنی پیش‌نمونه است. این مرحله خود شامل دو سطح 6 و 7 می‌شود. سطح 6 مربوط به اثبات تجربی مدل سیستم یا نمونه اولیه در محیط مربوطه و سطح 7 مربوط به اثبات تجربی نمونه در یک محیط عملیاتی است.

بررسی طرح در جلسه آشنایی با صندوق بذر مایه

مرحله دانش فنی تجاری شده

آخرین مرحله از بلوغ فناوری در شرکت‌ها و استارتاپ‌ها، مرحله دانش فنی تجاری شده است. این مرحله شامل دو سطح 8 و 9 می‌شود. در سطح 8 تکمیل سیستم حقیقی و اثبات کارکرد سیستم از طریق آزمایش نشان داده می‌شود و در سطح آخر، یعنی سطح 9، اثبات سیستم حقیقی از طریق انجام موفقیت‌آمیز آن در مرحله عملی نشان داده می‌شود.

با­توجه­ به مراحل بلوغ دانش فنی و تکنولوژی، تیم‌هایی که از صندوق بذرمایه استفاده می‌کنند معمولاً از مرحله یک وارد سیستم می‌شود تا کسب‌وکار نوپا خود را تا حدودی با ثبات‌تر پیش ببرند. صندوق سرمایه‌گذاری بذرمایه باعث شتاب‌دهی به رشد و شکلگیری استارتاپ‌ها و سرعت دادن به عرضه اثبات بازار محصولات و خدمات فناوری می‌شود.

اینکه تیم‌ها تا چه مراحلی در این صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت داشته باشند، بستگی به ارزیابی طرح و تیم دارد.

آشنایی با سطوح مختلف بلوغ فناوری (TRL)

سرمایه‌گذاری سهام‌داری

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های بذر مایه با شرکت‌های نوپا، سرمایه‌گذاری سهام‌داری است. در این روش خریدوفروش سهام شرکت‌ها توسط صندوق بذرمایه انجام می‌شود و بسته به سهام خریداری شده، این صندوق در سودوزیان این استارتاپ‌ها دخیل است.

همان‌طور که تا اینجای مقاله به آن پرداخته شد، بهترین راه تأمین مالی شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها، استفاده از خدمات صندوق‌های خطرپذیر بذر مایه است. علاوه بر صندوق‌های بذر مایه، انواع مختلف دیگری از صندوق‌ها نیز در تأمین مالی استارتاپ‌ها نقش دارند.

به­ طورکلی نقش یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بذرمایه در رشد و رونق یک کسب‌وکار نوپا، بیشتر مربوط به مراحل اولیه می‌شود. از طرفی تغییرات در این نوع صندوق‌ها قابل‌دسترس‌تر از سایر سرمایه‌گذاری‌هاست؛ به همین دلیل این نوع صندوق‌ها، نقش بسیار زیادی در توسعه فناوری یک استارتاپ دارند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بذرمایه تلاش می‌کنند تا صنایع مختلف شرکت‌های نوپا به وضعیت ثابت و مناسبی دست پیدا کند. این صندوق‌ها با ارائه راهکارهای حرفه‌ای و مشاوره‌های پیشرفته در زمینه بازاریابی، تولید محصول، پیدا کردن مشتریان و … نقش زیادی در رشد و توسعه کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌های مختلف دارند.

نحوه درخواست و راهنمای فرایند سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها

برای دریافت خدمات یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بذرمایه، می‌بایست در ابتدا طرح کلی خود را ارائه دهید. با تکمیل فرم “درخواست سرمایه” می‌توانید طرح و نمونه خود را برای بررسی ارسال کنید. پس از ارسال طرح و انجام مرحله غربالگری، جلسه آشنایی برگزار خواهد شد.

در این جلسه باید مدیران شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها طرح‌های خود را به­ صورت کامل ارائه داده و به پرسش‌های مطرح شده در این زمینه پاسخ دهند. با تأیید و توافق بر سر مفاد سرمایه‌گذاری، ارزیابی موشکافانه به جهت بررسی دقیق طرح و صحت سنجی مستندات صورت می‌گیرد.

پس از مرحله ارزیابی، مذاکره نهایی روی مولفه‌های اصلی سرمایه‌گذاری انجام شده و سرمایه‌گذاری روی استارتاپ صورت می‌گیرد. پس از این مرحله، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بذر مایه در کنار کسب‌وکار نوپا، مشاوره‌های لازم را ارائه داده و نیازهای اولیه مالی را تأمین می‌کند.

خدماتی که این صندوق‌ها ارائه می‌دهند باعث کمک به توسعه بازار شده، جذب سرمایه در مراحل بعدی را برای کسب‌وکارها ساده‌تر می‌سازد و اعتبار استارتاپ‌ها را افزایش می‌دهد. از طرفی نیز با استفاده از خدمات این صندوق‌ها، ارتباطات و اسکان استارتاپ‌ها نیز ساده‌تر خواهد بود.

نحوه تعامل صندوق‌های بذر مایه با استارتاپ‌ها

جمع بندی

صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بذرمایه به صندوقی گفته می‌شود که در کنار کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها، به ارائه مشاوره‌های لازم پرداخته و نیازهای مالی اولیه آنها را برآورده می‌کند. در این مقاله به صورت جامع به بررسی این نوع صندوق‌ها، نقش آنها در توسعه بازار و آشنایی با مراحل سرمایه‌گذاری پرداختیم. درصورتی­که نیاز به دریافت مشاوره‌های بیشتر در این زمینه دارید، می‌توانید با کارشناسان و مشاوران صندوق بذر مایه باور در ارتباط باشید.

باور امید و رشد

صندوق «باور» به همت مؤسسه تحقیق و توسعه دانشمند و باهدف تأمین سرمایه بذری در «زیست­ بوم کارآفرینی، فناوری ونوآوری در سطح کشور»، در سال ۱۴۰۱ راه­ اندازی شده است و اقدام به سرمایه ­گذاری خطرپذیر در مراحل ابتدایی شکل گیری، رشد و توسعه «تیم های کارآفرین، کسب و کارهای نوپا وشرکت های فناور و نوآور» می ­نماید و طرح ­هایی که مسیر رسیدن به درآمد و بازار را درست بررسی و نیز پیمایش اولیه کرده باشند و از نظر فنی، دارای نمونه اولیه مورد تأیید در مراحل آزمایشگاهی یا دارای کاربری مورد تأیید به تعداد محدود در بازارهدف باشند، می پذیرد.

تلفن پشتیبانی: 02186088214  | شنبه الی چهارشنبه از ساعت 8 الی 17 به غیر از روزهای تعطیل

تمام حقوق وب سایت محفوظ است.
طراحی سایت : آژانس خلاقیت و نوآوری ویرا