صفر تا صد کارآفرینی خلاقانه

مقدمه

وقتی به عنوان یک مشاور یا ارزیاب سرمایه گذاری با تیمها و بنیانگذاران متخصص فنی صحبت می کنیم، کم و بیش متوجه می شویم اکثر این عزیزان علیرغم داشتن تخصص در زمینه کاری و حرفه‌ای خود کمتر به مهارتهای نرمِ کسب و کار پرداخته‌اند. تقریباً همه در ساخت و تولید آنچه در ذهن داشته‌اند متبحرند ولی کمتر کسی از آنها در تولید و جا انداختن محصولی که هم نیاز مشتری واقعی را برآورده می‌کند و هم از نظر اقتصادی به صرفه باشد و خلاصه ذینفعان مختلف را راضی کند، موفق هستند. خلاصه اینکه گرچه نخبه فنی هستند ولی در تجاریسازی و ساختن کسب و کار پایدار کمیتشان می لنگد و بزرگترین اشتباهشان این است که فکر می کنند آنچه فقط از نظر آنها مطلوب است را باید بسازند!

بنابر این در این نوشتار سعی کردیم فهرستی مفید از مقالات و یادداشتها را گردآوری کنیم و در اختیار این دسته از دوستان بگذاریم:

چطور کارآفرینی را شروع کنیم؟

برای اینکه یک کار آفرین شویم باید از کجا شروع کنیم؟ – کارایا (karaya.ir)

چگونه یک استارتاپ موفق راه اندازی کنیم؟ – توسعه کارآفرینی بهمن توسعه کارآفرینی بهمن (bahmancapital.com)

یک تیم خوب کارآفرین چه ویژگی‌هایی دارد؟

استارت‌آپ‌های فناوری یا تیم های نوپای کسب و کار، حداقل به یک بنیانگذار نیاز دارند که بتواند محصول یا خدمات شرکت را بسازد و حداقل یک بنیانگذار که در فروش و صحبت با  مشتریان توانمند باشد. به این نقش های مکمل خوب دقت کنید. نمی توانید همه یک کار را انجام دهید! از ابتدا به فکر تقسیم کار یا پیدا کردن نقش مکمل خود باشید.

معمولا تیم‌های خوب از مدتی پیش از شروع کسب و کار با هم آشنا هستند و روحیات یکدیگر را بخوبی می‌شناسند. اینطور نیست که یکباره آشنا شوند و شروع به فعالیت کنند!

۱۰ ویژگی شخصیتی لازم برای اعضای تیم‌های استارتاپی ایرانی – خوشفکری – ارزش آفرینی برای ایده ها و کمک به استارتاپ های ایران Helping Iran Startups (khoshfekri.com)

ویژگی های یک تیم استارتاپی عالی – تکراسا فارسی (techrasa.com)

8 ویژگی شخصیتی موسسین استارتاپ ها و کارآفرینان – دکتر استارتاپ (drstartup.ir)

چرا باید دید جامعتری از کارآفرینی داشته باشیم؟

بزرگترین اشتباهات بنیانگذاران فنی – توسعه کارآفرینی بهمن توسعه کارآفرینی بهمن (bahmancapital.com)

چگونه ایده کسب و کار را اعتبارسنجی کنیم؟

وقتی در فکر کار روی یک ایده مناسب کسب و کار هستیم یا حتی اندکی کار را پیش برده‌ایم، بهتر است علاوه بر ذهنیت خود و شرکای نزدیکمان درباره اهمیت طرح و محصولمان، اندکی از چشم محیط و بازار یا مشتریان به کار نگاه کنیم و زودتر از اینکه با هزینه های زیاد و در مدت طولانی تر متحمل شکست یا تغییر پر هزینه شویم، با هزینه خیلی کم و در زمان کم این اتفاق بیفتد یا زودتر به مسیر درست هدایت شویم.

روشهایی برای اعتبارسنجی وجود دارد که از همه مهمتر و معروف تر مدل لین لانچ پد دانشگاه استنفورد و استیو بلنک است. در این روشها، کار میدانی و مصاحبه های جدی با مشتریان و تست فرضیه ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

https://steveblank.com/category/lean-launchpad

ENGR 245 – Lean Launchpad (stanford.edu)

۲۰ سوال برای اعتبارسنجی ایده‌ قبل از شروع کسب و کار موفق – خودساخته (khodsakhte.ir)

اعتبارسنجی ایده چیست و چگونگی اعتبار سنجی ایده ها – اکوموتیو (ecomotive.ir)

محصول خوب چیست؟

محصول خوب در ابتدا باید اثبات کند برای حل یک نارضایتی جدی مشتری ایجاد شده و مشتریان اولیه اندکی را خیلی راضی نگه می‌دارد. بجای آنکه مشتریان زیادی در ابتدا خرید کنند و خیلی راضی هم نباشند! پس رضایت گروه اندک اولیه اهمیت دارد. ویژگی اصلی یک محصول نوآورانه خوب این است که باید یک بهبود 10 برابری ایجاد کند! این یک اصطلاح معروف در ادبیات استارتاپی است. بهبود ده برابری مثالی از فاصله این محصول تا راهکار قابل استفاده قبلی مشتریان است. بنابر این اگر روی محصولی کار می کنید که ممکن است 10 یا 20 درصد هزینه یا قیمت را کمتر کند یا همین میزان سرعت و یا کیفیت را بهبود بخشد بهتر است در مسیرتان تجدید نظر کنید.

در خصوص محصولات بیوتک یا هاردتک (زیست فناوری یا محصولات غیرنرم افزاری هایتک) معمولا نیاز بالقوه گروه مشتریان اهمیت دارد! گرفتن بازخورد از مشتریان اولیه یا بالقوه بسیار اهمیت دارد. هم در اولین ارائه نمونه محصول و هم در مراحل توسعه و تغییرات محصول باید دائم با این گروه در ارتباط باشید. برای انجام صحیح این چرخه، باید به مشتریان خود بسیار نزدیک شوید. به معنای واقعی کلمه تماشا کنید که آنها از محصول شما چگونه استفاده می‌کنند. اگر می‌توانید در دفتر یا کارگاه آنها بنشینید. هم برای آنچه به شما می‌گویند و هم برای کاری که واقعا انجام می‌دهند ارزش قائل باشید. مشتریان خود را تا جایی که ممکن است درک کنید. واقعاً بفهمید که آنها به چه چیزهایی نیاز دارند. فقط اینطور می توانید محصولی عالی بسازید!

محصول خوب باید دارای فناوری و پیچیدگی کافی باشد تا بتواند جلوی ورود سریع رقبا به بازار یا کپی سریع آن را بگیرد. یک محصول ساده به کسب و کار فناورانه موفق تبدیل نخواهد شد.

از کجا باید بفهمیم نیاز مشتری چیست؟

سوال‌هایی که به شما کمک می‌کند تا دقیقا بدانید نیاز مشتریان شما چیست |هفته‌نامه شنبه (shanbemag.com)

اعتبارسنجی ایده چیست؟+10گام اعتبار سنجی ایده استارتاپی (karabiz.ir)

چگونه با مشتری مصاحبه کنیم؟ + [اسلاید] | اصفهان پلاس (isfahanplus.ir)

چطور سهام بدهیم؟

سهام کارمندان ، ارز رایج دنیای استارتاپ هاست و جایگزین نقدینگی است. توسعه کارآفرینی بهمن (bahmancapital.com)

تقسیم سهام در استارتاپ چگونه انجام می‌شود؟ | تقسیم عادلانه سهام بین سهامداران استارتاپ‌ها | تکداد (techdad.ir)

راهنمای تقسیم سهام در استارتاپ و بایدها و نبایدهای آن – استارتاپس (startups.ir)

تطابق محصول و بازار چیست؟

بنیانگذاران استارتاپ ها اغلب تصور غلطی از تناسب محصول با بازار دارند. توسعه کارآفرینی بهمن (bahmancapital.com)

دره مرگ :

دره مرگ چیست؟ – تحلیل و توسعه بازار سام (sammarketinggroup.com)

مدل ناب برای عمل و ارزیابی سریع:

خلاصه کتاب استارتاپ ناب – خودساخته (khodsakhte.ir)

اندازه بازار چیست و چرا اهمیت دارد؟

وقتی وارد گود کارآفرینی می شوید باید بدانید برای فعالیت جدی و درآمدزایی زیاد باید محیط کسب و کار شما و به اصطلاح اندازه بازار شما بزرگ باشد و در حال رشد. فعالیت سخت و کار هایتک در بازار کوچک، ممکن است شما را بلحاظ فنی و نشان دادن توانمندیهایتان اندکی راضی نگه دارد ولی برای توسعه یک شرکت فناوری بزرگ، عاقبتِ آنچنان خوشی نخواهد داشت.

اندازه بازار چیست و آن را چگونه تخمین بزنیم؟ – تحلیل و توسعه بازار سام (sammarketinggroup.com)

اندازه بازار (Market Size) چیست؟ روش محاسبه اندازه بازار [با اعداد و ارقام واقعی] :نرم افزار CRM دیدار | نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (سی آر ام) ابری (didar.me)

اندازه بازار چیست و چه اهمیتی دارد؟ چگونه می توان اندازه بازار خود را به طور موثر تعیین کرد؟ (payamgostar.com)

آموزش محاسبه اندازه بازار Market Size برای استارتاپ ها و کارآفرینان | فرادرس (faradars.org)

تهیه فایل ارائه به سرمایه گذار:

چگونه یک پیچ دک (Pitch Deck) موفق و قانع‌کننده برای سرمایه گذاران طراحی کنیم؟ – تکراسا فارسی (techrasa.com)

درباره ارزشگذاری شرکت و کسب و کار:

بایگانی‌ها دوره آنلاین ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها – سرمایه گذاری خطرپذیر اسمارت آپ (smartup.ir)

جذب سرمایه :

+20 تکنیک جذب سرمایه برای توسعه کسب‌و‌کار | کارلیب (karlib.com)

جذب سرمایه برای تولید با کدام روش بهتر است؟ – دونگی – پلتفرم تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) برای کسب‌وکارها (dongi.ir)

کم خطرترین روش های جذب سرمایه برای استارتاپ – رشدانا (roshdana.com)

اصول و نکات مهم جذب سرمایه‌گذار چیست؟ (alobiz.com)

چندمصاحبه بسیار مفید :

ستاد ويژه توسعه فناوري نانو | مقالات و گزارش ها | لزوم توجه به همکاران کلیدی در طراحی مدل کسب و کار (nano.ir)

ستاد ويژه توسعه فناوري نانو | مقالات و گزارش ها | تغییر از کسب و کار پروژه محور به کسب وکار محصول محور (nano.ir)

ستاد ويژه توسعه فناوري نانو | مقالات و گزارش ها | لزوم توجه به مقیاس‌پذیری و تکرارپذیری در طراحی مدل کسب و کار (nano.ir)

ستاد ويژه توسعه فناوري نانو | مقالات و گزارش ها | فهم دقیق از ارزش پیشنهادی محصول و تشخیص نوع مشتری (nano.ir)

نتیجه

یکی از مقالات بسیار مفید و کاربردی از کارآفرین موفق سام آلتمن در این لینک آمده است. در این مقاله وی تلاش دارد تا بگوید ایده های خوب و عالی در لحظه برای هزاران نفر وجود دارد، منتها آنچه اهمیت دارد ایده نیست، نحوه اجرای آن است. سختی کار دقیقاً همین جاست. مطالبی که در بالا گفته شده همه در خصوص اجرا، اندکی راهنمایی می کنند و تنها راه موفقیت هم نیستند! هنوز یک راه مشخص و متقن برای موفقیت قطعی کشف نشده است و کسی نیز از آن خبر ندارد! از نظر وی چیزهایی که نیاز داریم؛ یک ایده عالی، یک تیم عالی، یک محصول عالی و اجرای عالی آن است! مقاله وی یا در واقع کتاب راهنمای وی، مطالبی عمومی است که از نظر او برای استارتاپهای وای کامبینیتور قابل استفاده هستند.

مطالبی که وی در این مقاله یا مقاله های لینک شده بالا آمده اند همه مواردی عمومی و تعمیم یافته و قابل استفاده برای عموم کسب و کارهای نوپا و نوآورانه هستند. بماند که هر ایده یا کسب و کاری نیاز به اجراهای خاص و سفارشی خود نیاز دارد و باید برای آن وقت جدی اختصاص داد.

این مقاله به تدریج و با درج مطالب مفیدتر تکمیل می شود…

باور امید و رشد

صندوق «باور» به همت مؤسسه تحقیق و توسعه دانشمند و باهدف تأمین سرمایه بذری در «زیست­ بوم کارآفرینی، فناوری ونوآوری در سطح کشور»، در سال ۱۴۰۱ راه­ اندازی شده است و اقدام به سرمایه ­گذاری خطرپذیر در مراحل ابتدایی شکل گیری، رشد و توسعه «تیم های کارآفرین، کسب و کارهای نوپا وشرکت های فناور و نوآور» می ­نماید و طرح ­هایی که مسیر رسیدن به درآمد و بازار را درست بررسی و نیز پیمایش اولیه کرده باشند و از نظر فنی، دارای نمونه اولیه مورد تأیید در مراحل آزمایشگاهی یا دارای کاربری مورد تأیید به تعداد محدود در بازارهدف باشند، می پذیرد.

تلفن پشتیبانی: 02186088214  | شنبه الی چهارشنبه از ساعت 8 الی 17 به غیر از روزهای تعطیل

تمام حقوق وب سایت محفوظ است.
طراحی سایت : آژانس خلاقیت و نوآوری ویرا